سئوی منفی چیست؟

سئوی منفی چیست؟

جزییات بازدید : 56

تاریخ انتشار : 09 / آبان / 1398

سئوی منفی چیست؟
امتیاز :      ( 4 / 5 - 110 نفر )

اخیرا صحبت های زیادی پیرامون سئوی منفی یا همان negative SEO در فضای وب جهان و ایران صورت گرفته است. البته مفهوم سئوی منفی چیز جدیدی نیست ولی به تازگی و با سیاست های گوگل پررنگ تر از قبل شده است.

به بیان ساده، سئوی منفی به مجموعه‌ی اقدامات غیراخلاقی و سیاهی گفته می‌شود که رقبا یا خرابکاران برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج جستجو در پیش می‌گیرند. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هدفی جز بهبود جایگاه شما در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده از موتورهای جستجو ندارد، سئوی منفی فعالیت هایی عموما خارج از مجموعه شماست برای مقابله با موفقیت تان!

سئوی منفی می تواند به اشتباه توسط خودتان نیز انجام شود. در نتیجه شما باید اطلاعات خودتان را در این زمینه بالا ببرید تا به اشتباه درگیر سئوی منفی نشوید و در صورت نیاز هم بتوانید با رقیبان خبیث خود مقابله کنید!!!

 

آیا سئو منفی واقعا وجود دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است ولی باید در نظر داشت که سئو منفی اقدامی پیچیده و زمان‌بر است و به راحتی قابل انجام نیست.

گوگل نیز تا قبل از سال 2003 میلادی در صفحه‌ی قوانین خود بیان کرده بود :

” رقیبان شما هیچ راهی برای به خطر انداختن جایگاه و رتبه‌ی شما ندارند و نمی‌توانند شما را از ایندکس خارج نمایند”

ولی پس از گذشت مدتی اولین نشانه‌های سئو منفی در قوانین گوگل با افزودن کلمه‌ی “تقریبا “به ابتدای همان جمله ظاهر شد.

با توجه به قوانین و معیارهای گوگل می توانیم بگوییم که تمامی اقدامات موجود در سئوی کلاه سیاه، سئوی منفی را به بار می آورند. در سال 2012 الگوریتم پنگوئن به منظور مبارزه با بک‌لینکها و لینک سازی‌های غیر عادی پا به عرصه گذاشت. و گوگل وب‌مستر تولز با استفاده از امکانی به نامdisavow  کردن به وب‌مستران این اجازه را می‌داد که با معرفی برخی از لینک‌های نامناسب یا اسپم به گوگل، مانع از در نظر گرفتن این لینک‌ها بر رتبه‌ی سایت شوند.

 

نشانه هایی از سئوی منفی برای سایت شما

نشانه هایی وجود دارد که یک وبمستر میتواند از طریق آنها رفتارهای مشکوک دیگران برای ایجاد سئوی منفی در سایت خود را شناسایی کند، می‌توانید برای شناسایی برخی از موارد و علائم سئوی منفی در سایت از ابزارهایی چون گوگل وب‌مستر تولز، یا یک آمارگیر مناسب استفاده نمایید. نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:

 

  • کپی شدن محتوای وبسایت شما و انتشار بیش از حد  آن در اینترنت

زمانی که گوگل متوجه شود یک محتوا در چند سایت عینا کپی شده است تنها به یکی از این محتوا(اولین محتوا) رتبه می‌دهد. در بسیاری از موارد گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود قادر به تشخیص نسخه اصلی می‌باشد ولی با این وجود گاها پیش می‌آید که گوگل نسخه‌ی کپی شده را سریع‌تر ایندکس می‌کند. برای شناسایی سارقان محتوا می‌توانید از ابزار Copyscape استفاده نمایید. و درصورتی که سارقان محتوای خود را یافتید اولین اقدام این است که از مدیر محتوا سایت کپی کننده بخواهید، محتوای شما را از سایت خود حذف نماید در صورت کارساز نبودن این روش، می‌توانید با استفاده copyright infringement report  این تخلف را به گوگل گزارش دهید.

 

  • هک شدن وب‌سایت

لازم به یادآوری نیست که امنیت در فضای وب، اساسی‌ترین اصل فعالیت برای هر کسب‌و‌کاری است. هکرها می‌توانند با در دست گرفتن کنترل وبسایت شما در یک چشم به هم زدن تمام داشته‌ها و زحمات شما را بر باد بدهند. آنها با هک کردن وب‌سایت می‌توانند به راحتی محتوا را از طریق افزودن لینک‌های اسپم دستکاری کنند یا با ریدایرکت کردن صفحات شما به صفحات خودشان، به شما ضربات جبران‌ناپذیری بزنند. برای جلوگیری از هک شدن سایتتان در صورتی که یک سایت وردپرسی دارید می‌توانید از افزونه‌ی Google Authenticator استفاده کنید.

البته این روش معمولاً برای وب‌سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک استفاده نمی‌شود، با این حال اگر کسب‌و‌کاری هستید که وب‌سایت‌تان رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجو دارد، ممکن است هکرها را وسوسه کنید که از جایگاه وب‌سایت شما برای بالا بردن اعتبار و رتبه وب‌سایت‌های خودشان سوءاستفاده کنند. آنها با هک کردن سایت‌تان خیلی راحت می‌توانند بازدیدکنندگان شما را به سایت خودشان هدایت کنند.

 

  • ایجاد صدها یا هزاران لینک اسپم به وب‌سایت شما

زمانی که در سایت خود تعداد زیادی بک‌لینک با انکرتکست‌های یکسان ولی غیر مرتبط با محتوای سایت و یا انکرتکست‌هایی که یک کلمه‌ی کلیدی خاصی را مد نظر قرار داده اند، دریافت کردید مطمئن شوید این بک‌لینک‌ها از سمت سایت‌های اسپمر هستند این سایت‌ها به صورت گروهی کار می‌کنند و با مد نظر قرار دادن یک کلمه‌ی کلیدی خاص از سایت شما( که رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجو دارد) می‌خواهند به موتورهای جستجو وانمود نمایند که خود شما مسئول ایجاد این لینک‌ها هستید یا اینکه برای افزایش رتبه بک‌لینک خریداری کرده‌اید. و اقدام دیگر این سایت‌ها به این صورت است که انکرتکست‌هایی با کلمات کلیدی غیر قانونی ایجاد می‌کنند تا از اعتبار سایت شما نزد موتورهای جستجو بخصوص گوگل بکاهند. بنابراین تشخیص به هنگام این لینک‌ها می‌تواند مانع از کاهش شدید رتبه‌ی سایت شما شود.  یکی از ابزارهایی که می‌توانید در شناسایی لینک‌های اسپم استفاده نمایید SEO SpyGlass است. که نمودار  تعداد لینک‌ها و سایت‌های لینک دهنده به سایتتان را می‌توانید در این ابزار مشاهده نمایید.

 

  • ایجاد صفحات و  حساب کاربری جعلی به نام شما در شبکه‌های اجتماعی:

برخی مواقع سایت‌های رقیب برای تخریب نام تجاری یا سایت شما اقدام به ساخت حساب کاربری با نام سایت یا برند شما می‌کنند و با قرار دادن نام تجاری یا نام شرکت شما در انتهای مطالب و محتواهای غیر مرتبط به شهرت سایت شما آسیب می‌زنند. برای اطلاع از اینکه آیا کسی از نام تجاری شما استفاده می‌کند یا خیر می‌توانید از سایت Mention.net اقدام نمایید.

 

  • لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.

 

  • دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره. همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک سایت ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.

 

  • لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.

 

  • دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.

 

 جمع بندی 

در پایان به این نکته باید اشاره کنیم که هر افت رتبه یا کاهش بازدید به معنای سئوی منفی نیست و قبل از معرفی لینک‌ها به ابزارهای گوگل یا اقدامات دیگر مطمئن شوید که هیچ سئوی منفی از طرف رقیبانتان علیه سایت شما انجام نگرفته است.

از سوی دیگر دیدیم که گوگل همچنان سئوی منفی را به چشم یک معضل فراگیر نمی‌بیند و با توجه به اقداماتی که در راستای پیشگیری و مقابله با حملات سئوی منفی انجام داده است، آن را در بدترین حالت مزاحمتی قابل رفع می‌داند. با این وجود ما به شما توصیه می‌کنیم اگر کسب‌و‌کاری بزرگ هستید یا جایگاهی عالی در نتایج گوگل و رقبایی سرسخت در زمینه‌ی فعالیت خود دارید همواره بهتر است جانب احتیاط را رعایت نمایید.

متخصصین گوگل نیز به دنبال اجرای سیستم هایی هستند تا بتوانند فعالیت های افراد مجاز و غیرمجاز برای یک سایت را از یکدیگر تشخیص دهند. شاید در حال حاضر به این مورد چندان نزدیک نباشند اما نمی توان این کار را غیرممکن دانست!

 

 

 

 

مقالات مرتبط

آشنایی کامل با تگ Canonical و نحوه استفاده از آن

معرفی ابزار  | SeoProfilerبررسی رایگان سئو سایت

۸ ابزار رایگان تست ریسپانسیو سایت

اصطلاحات کاربردی سئو

فریم ورک چیست؟

 

 

ثبت نظر برای این مقاله

سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)